November 16, 2012

Štrudla {venac} sa makom


Uobičajen razgovor izmedju mene i dragog kada pravim štrudlu sa makom ide ovako:

Kakva je štrudla?- pitam
Moglo bi biti još malo maka...odgovara on.

I tako malo po malo i dodjoh do ovog recepta sa 1/2 kg maka u filu. I šrudla je baš sočna i svima potaman. Za svoje nepce sam dodala narančinu koricu i rum u testo, nikako ne volim kada je bezukusno. A rasečene šrudle sa makom ili sa orasima se sećam još iz detinstava, tako je mama pravila i uvek mi se jako dopadala ta hrskava korica i ukus zapečenog maka ili oraha. Ni jedna štrudla nije kao što su bile te...a recept se negde zagubio. Ili je to samo miris detinstva...
Njaveći problem sa ovom štrudlom je kako je bezbedno prebaciti u kalup za kuglof ili u pleh. Mak je težak i fila je puno, a testo tanjušno. Jedini savet koji mogu da vam dam je smireno i brzo, ako negde i procuri malo, ništa strašno.
Razmišljala sam da testo razvučem na papiru za pečenje pa da ga tek onda filujem i uvijam i onda sam zajedno sa paprirom prebacim u pleh. Toga sam se setila dok sam posmatrala ove fotografije i još uvek nisam pokušala.

Sastojci:

testo

350 g brašna, tip 500
120 ml mleka
50 g šećera
20 g kvasca
1 jaje
1 kašika ruma
rendana kora manje narandže


 fil:

700 ml mleka
500 g maka, mlevenog
300 g šećera
50 g putera
50 g griza
kašika ruma

Ugrejati mleko pa mu dodati jednu kašiku brašna, jednu kašičicu šećera i kvasac. Ostaviti na toplom mestu da se kvasac aktivira. Brašno prosejati u činiju za mešenje dodati jaje, šećer, rum i koricu naradže, a zatim i akriviran kvasac. Umesiti glatko i meko testo, po potrebi dodati još jednu kašiku brašna, samo ako se testo još uvek baš jako lepi za ruke. Oblikovati kuglu od testa, premazati je sa malo ulja zatim ga staviti u posudu za mešenje i prekriti providnom folijom. Ostaviti sat vremena da naraste.


U mleko za fil dodati šećer i puter, pa ga staviti da provri. Skloniti sa ringle i sipati mak i griz, promešati pa vratiti na ringlu i kuvati dok masa ne počene da se zgušnjava. Dodati rum a zatim ostaviti da se ohladi. Kako se hladi masa će još zgušnjavati.
Testo premesiti pa razvući u veći pravouganik, ne previše tanak. Ostaviti testo da se odmori, oko 5 minuta. Nakon toga ravnomerno rasporediti fil od maka ostavljajući ivice ne namazane. Pažljivo uviti po dužini, ne pritiskajući previše da fil ne bi procureo. Saviti štrudlu u potvovicu. Kalup za kuglof* , prečnika 24 cm, premazati puterom i posuti brašnom. Uzeti štrudlu sa dve ruke, tako da držite što više testa i brzo prebaciti u kalup. Spojiti krajeve pa nožem zaseći površinski deo, i malo razvići ivice da mak dodje na vrh. Ostaviti 15 minuta da testo naraste. Peći u unapred ugrejanoj rerni na 180 °C na donjoj rešetci 45-60 minuta.
Ohladjen kolač izvaditi iz kalupa pa posuti šećerom u prahu.

*koristila kalup za tortu sa ivicama koje se skidaju i delom za pečenje kuglofa, ako nemate tako nešto možete to preskočiti i peći kao običnu štrudlu ili oblikovati venac na plehu postavljenom pek papirom.

 Recept za štampu

Isprobala JovankaBaštovanka ,
Petra
Tamara
Pin It Now!

20 comments:

  1. Predivno izgleda! Nikad nisam pravila štrudlu a deca obožavaju (sa puuunooooo maka) tako da... moram naći vremena i ovo napraviti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sva deca je vole! Tea nije neki obo\avaoc kolaca ali strudlu obozava!

      Delete
  2. Ne ide nikakva masnoća u testo? Zanimljivo....
    A da je uviješ na primer, pa poklopiš odozgo namazanim kalupom i onim prebacivačem testa odozdo štrudlu upakuješ u kalup koji utom obrćeš na pravu stranu? Baš sam konfuzna, ali se nadam da si me razumela.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nisi konfuzna razumela sam...verovatno moze i tako. I meni je bilo cudno sto ne ide masnoca u testo kada sam davno prvi put pravila po ovom receptu pa sam dodala premayivanje testa uljem...

      Delete
  3. Malo testa puno maka naš kućni idol. Mislim da bi problem narastanja bio rešen kada testo ne bi narastalo. Umesiš razviješ, nafiluješ hladnim makom (da ne puca), saviješ i pravac pleh da narasta. Kad naraste premažeš žumancem i pravac rerna:-)
    Bar sam ja tako pravila onu koja mi je na blogu.
    Savršeno ti izgleda ali vidim da si se baš namučila sa prenošenjem:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Idealno, zaista.
      Nisam se baš mnogo namučila sa prenošenjem, uvežbala sam se. Ali shvatam da je to problematično pa sam dala akcenat na to. Zamilsi nekog ko nije baš vičan testu isproba recept i sve mu se raspadne prilikom prenošenja jer nisam napisala da je to problematično...

      Delete
    2. Zamislite mene slobodno:)
      Već vidim da će biti svega i svuda:)
      Suuuper ideja za narandžinu koru. Ja običnom stavim limunovu. Baš ću sledeći puta ubaciti narandžu.
      Izgleda skroz rustično a to jako volim kod kolača:)

      Delete
  4. Zaista i tako izgleda sočno punog okusa.

    ReplyDelete
  5. izgleda jako ukusno.. Svidja mi se kako je pecena u ovom kalupu.

    ReplyDelete
  6. Mi to zovemo makovnjačom, ali malo izgleda drukčije od tvojeg kolača. Koji izgled divno i sigurna sam da je fantastičnog okusa. Volimo mak.

    ReplyDelete
  7. Obožavam štrudle s puuuuuno maka! Ovaj recept ću sigurno probati!

    ReplyDelete
  8. Krasan vjenac, sviđa mi se ovako ugužvanog presjeka.

    ReplyDelete
  9. Ovo je skroz po mom guštu, prekrasno izgleda, a ja mak OBOŽAVAM! :D

    ReplyDelete
  10. Odlično izgleda. Ja baš ne ljubim mak ali koliko sam shvatila ovo se može i sa orasima napraviti?

    ReplyDelete
  11. Moja deca ne vole mak. A ja baš volim, i ima da napravim pre ili kasnije makar jela sama :)
    Jako interesantno izgleda presek. Dok nisam pročitala postupak, i samo gledala sliku, baš sam pokušavala da nađem neku simetriju tj. da shvatim tehniku uvijanja, nisam ni pomsislila na rasecanje naknadno. Super izgleda, jako efektno.
    Prebacivanje u pleh - naravno o'ma sam se zakačila za taj detalj, i mislim da bih ja zarolano testo "odrolala" dalje na papir, tamo savila u venac, pleh preko toga, pa okret. Ili sela za sto, u krilo stavila kalup, podupirući ga nogama da bude tik ispod stola (kao kad podmećeš poslužavnik da pokupiš mrve sa stola), dokotrljala rolnu do ivice, pa odatle pustila da sklizne u kalup, naravno uz pridržavanje krajeva i usmeravanje u krug.

    Nego, kad li ti stižeš štrudle da motaš, i slikaš, i postove pišeš... Svaka čast!

    ReplyDelete
  12. Isto i kod nas u kuci... dobra je, ali moze jos maka... Srecom mi ovde imamo poljske radnje koje su pune strudla sa makom, pa ne moram da se mucim.

    Strudla apsolutno divno izgleda.

    ReplyDelete
  13. Presjek izgleda fantastično, ako i cijela štrudla :) Inače nisam ljubitelj maka, ali u ovakvim kombinacijama ga volim :)

    ReplyDelete
  14. Provereni nacin prebacivanja - ne prebacivanja: Sve odradim na papiru za pecenje i onda sve zajeno prbacim na pleh...ne moze da omane !
    Zaista cudan recept potpuno bez masnoce...i mi u familiji imamo "babinu strudlu" koju upravo traze po Beogradu (mislim originalni recept..)

    ReplyDelete
  15. uvijek radim sa jako puno maka jer svi volimo, najlakše je na papiru rastegnuti i tako prebaciti u pleh, ja tako uvijek i nikad mi ne popuca

    ReplyDelete
  16. e mila, a cemu sluzi griz u fili? jel to samo da malo stisne fil ili je neka druga caka u igri? =)

    ReplyDelete